Self-perception on self-care capacity in preventing noncommunicable chronic diseases among university students
Main Article Content
Abstract
Introduction: The incidence of non-communicable chronic diseases among younger populations is on the rise. Self-perception of self-care capacity is a beginning point to develop abilities and skills to address the own care.
Objective: To identify the level of self-perception of self-capacity to prevent non-communicable chronic diseases among newly enrolled university students in order to establish strategies which convey a better understanding of this population’s health.
Methods: This is a quantitative, descriptive, transversal, and analytic study which used a random sample gathered by finite populations calculation. The Identification instrument on the capacity of self-care regarding chronic-degenerative diseases, sexual-reproductive health, and addiction prevention was administered. A descriptive and analytic analysis calculating parametric and non-parametric tests was carried out.
Results: Self-perception on self-capacity showed to be very good in 8% of the sample, good in 54%, fair in 36%, and poor in 2%. The differences between the knowledge level and the self-perception level were significant (p=0.025). Students enrolled in Medicine had the highest mean score.
Discussion: The main results of this study reflect agreement with other studies assessing the dimension of self-perception; nevertheless, a clear gap between perceived self-care and performed self-care, still remains.
Conclusions: It is necessary to promote healthy lifestyles among university students in order to enhance their health self-perception and consequent self-care.
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
- Academic society
- N/A
- Publisher
- Universidad Nacional Autónoma de México
Article Details
Dimensions citation
MÉTRICAS
References
2. Secretaría de Salud. Informe sobre la salud de los mexicanos 2015. Diagnóstico general de la salud poblacional. Ciudad de México: SSA; 2015. [Consultado enero 2 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2isjmP3
3. Instituto Nacional de Salud Pública, Secretaría de Salud Federal. Encuesta Nacional de Salud y Nutrición. México: INSP, SSA; 2016.
4. Guerrero-Pacheco R, Galán-Cuevas S, Sánchez Armáss-Capello O. Factores sociodemográficos y psicológicos asociados al autocuidado y la calidad de vida en adultos mexicanos con Diabetes Mellitus tipo 2. Act. Colom Psicol. 2017; 20(2): 158-67. http://www.dx.doi.org/10.14718/ACP.2017.20.2.8
5. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. “Estadísticas a propósito del día de muertos” (2 de noviembre). Datos Nacionales. México: INEGI; 2017. [Consultado diciembre 23 2017]. Disponible: http://bit.ly/2oxuQDr
6. Grau-Abalo JA. Factores psicosociales y enfermedades crónicas: el gran desafío. Rev. latinoam. med. conducta lat. am. j. behav. med. 2016; 6(2): 103-12. [Consultado julio 1 2018]. Disponible en: https://bit.ly/2NnH4cD
7. Chávez-Valenzuela ME, Salazar CM, Hoyos-Ruíz G, Bautista-Jacobo A, González-Lomeli D, Ogarrio- Perkins CE. Actividad física y enfermedades crónicas no transmisibles de estudiantes mexicanos en función del género. Retos. 2018; 33: 169-74.
8. Bloch P, Toft U, Reinbach HC, Tolnov-Clausen L, Mikkelsen BE, Poulsen k, et al. Revitalizing the setting approach–supersettings for sustainable impact in community health promotion. Int J Behav Nutr Phys Act. 2014; 11: 118-33. https://doi.org/10.1186/s12966-014-0118-8
9. Organización Panamericana de la Salud. Una nueva mirada al movimiento de Universidades Promotoras de la Salud en las Américas. Documento de trabajo desarrollado para el IV Congreso Internacional de Universidades Promotoras de la Salud. Pamplona: Universidad Pública de Navarra; 2009.
10. Duarte-Cuervo CY. Comprensión e implementación de la promoción de la salud en instituciones de educación superior en Colombia. Rev. Salud Pública 2015; 17(6): 899-911. [Consultado enero 18 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2FEHlEj
11. Landiuo-Justiniano J, Méndez-Moreano Y, Pacherri-Machado A, Quiroz-Arcos E, Solórzano-Reque I, Nique-Tapia FR. Cuidado de Enfermería y teoría de Dorothea Orem. In Crescendo. Ciencias de la Salud. 2015; 2(2): 510-4.
12. Naranjo-Hernández Y, Concepción-Pacheco JA, Rodríguez-Larreynaga M. La teoría D éficit de autocuidado: Dorothea Elizabeth Orem. Gaceta m édica espirituana. 2017; 19(3) [Consultado enero 20 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2CqJyV8
13. Consejo Internacional de Enfermeras. Revisado en 2012. Código deontológico del CIE para la p rofesión de enfermería. Ginebra: CIE; 2012.
14. López-de Tkachenko G, L.-de Lameda B. Análisis de los constructos teóricos: vida cotidiana, familia, autopercepción y motivación (Primera Entrega). Laurus. Revista de Eduación. 2008; 14(26): 243- 61. [Consultado enero 20 2018]. Disponible en: https://bit.ly/2K7Il6l
15. Córdoba-Adaya D, Carmona-González M, Terán-Varela OE, Márquez-Molina O. Relación del estilo de vida y estado de nutrición en estudiantes universitarios: estudio descriptivo de corte transversal. Medwave. 2013; 13(11): e5864. https://doi.org/10.5867/medwave.2013.11.5864
16. Rivas-Espinosa JG, de Jesús-Verde Flota EE, Carrada-Reyes K, Ramírez-Posada ES. Autopercepción de capacidades de autocuidado en estudiantes de Enfermería de una universidad pública. Revista Electrónica de PortalesMédicos.com. 2015. [Consultado enero 20 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2t7iNRW
17. Secretaría de Salud. Reglamento de la Ley General de Salud en Materia de Investigación para la salud. México: SSA; 2014.
18. Meda-Lara RM, Moreno-Jímenez B, Morales-L. M, Torres-Yáñez P, Lara-García B, Nava-Bustos G. Creencias de salud-enfermedad en estudiantes universitarios. Rev Educ Desa. 2004; 1(3): 31-7. [Consultado enero 21 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2t3dmDA
19. Álvarez-Gasca MA, Hernández-Pozo MR, Jiménez-Martínez M, Durán-Díaz Á. Estilo de vida y presencia de síndrome metabólico en estudiantes universitarios. Diferencias por sexo. Revista de Psicología, 2014; 32(1): 121-38.
20. Rocha-Rodríguez MA, González-Cristela A, Juárez-Quintero E, Olvera-Martínez A, Márquez-Ponce PA, Rosales-Guevara S, et al. Agencia de autocuidado en alumnos de nuevo ingreso en la unidad académica multidisciplinaria zona media. Cienc. Enferm. 2015; 21(1): 103-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95532015000100010
21. Ríos-Saldaña MN. Estilo de vida y obesidad en estudiantes universitarios: una mirada con perspectiva de género. Alternativas psicol. 2015; XVIII(Número Especial): 87-100.
22. Ramírez-Vélez R, Triana-Reina HR, Carrillo HA, Ramos-Sepúlveda JA, Rubio F, Poches-Franco L, et al. A cross-sectional study of Colombian University students’ self-perceived lifestyle. SpringerPlus, 2015; 4(289): 1-8. https://doi.org/10.1186/s40064-015-1043-2
23. Mora SL, Moreno CA. Autopercepción de salud y de red de apoyo y funcionalidad familiar, de los estudiantes que inician posgrados de medicina. Repert Med Cir. 2016; 25(1): 8-14. https://doi.org/10.1016/j.reper.2016.02.005
24. Rangel-Caballero LG, Gamboa-Delgado EM, Murillo-López AL. Prevalencia de factores de riesgo comportamentales modificables asociados a enfermedades no transmisibles en estudiantes universitarios Latinoamericanos: una revisión sistemática. Nutr. hosp. 2017; 34(5): 1185-97. http://dx.doi.org/10.20960/nh.1057
25. Keating XD, Guan J, Castro-Piñero J, Bridges BM. A meta-analysis of college students’ physical activity behaviors. J Am Coll Health. 2005; 54(2): 116-25. https://doi.org/10.3200/JACH.54.2.116-126
26. Rizo-Baeza MM, González-Brauer NG, Cortés E. Calidad de la dieta y estilos de vida en estudiantes de ciencias de la salud. Nutr. hosp. 2014; 29(1): 153-7. http://dx.doi.org/10.3305/nh.2014.29.1.6761
27. García-Reza C, Ferreira MA, da Silva RC, Valenzuela-Gandarilla j, Solano-Solano G, Gómez-Martínez V. Perfil de los estudiantes mexicanos en las clínicas de enfermería. Esc Anna Nery. 2016; 20(1): 11-6. http://dx.doi.org/10.5935/1414-8145.20160002
28. Pulido-Medina C, Reyes-Suarez N, León-Aristizábal A, Cárdenas-Casallas J, Rivera-Damián S, Rodríguez-Sáenz AY. Factores de riesgo de enfermedades crónicas no transmisibles en estudiantes de ciencias básicas de la escuela de medicina de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Rev. salud.hist.sanid. 2015; 10(1): 15-25. [Consultado enero 28 2018]. Disponible en: http://bit.ly/2HSc15P
29. Peltzer K, Pengpid S. Correlates of healthy fruit and vegetable diet in students in low, middle and high income countries. Int J Public Health. 2015; 60(1): 79-90. https://doi.org/10.1007/s00038-014-0631-1
30. Reynaga-Ornelas MG, Fernández-Carrasco MP, Muñoz-Canul IC, Vera-Becerra EV. Percepción de comportamientos de riesgo en estudiantes universitarios del área de la salud. Acta Universitaria. 2015; 25(1): 44-51. http://dx.doi.org/10.15174/au.2015.763
31. Da Silva ARV, De Sousa LSN, Rocha TS, Cortez RMA, Macêdo LGN, De Almeida PC. Prevalence of metabolic components in university students. Rev Lat Am Enfermagem. 2014; 22(6): 1041-7. https://doi.org/10.1590/0104-1169.0129.2514
32. Van Hooft SM, Becqué YN, Dwarswaard J, Van Staa AL, Bal R. Teaching self-management support in Dutch Bachelor of Nursing education: A mixed methods study of the curriculum. Nurse Educ Today. 2018; 68: 146-52. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.06.005
33. Dennis-Bradshaw R. Diabetes Self-Management Education for Adults With Type 2 Diabetes Mellitus [Dissertation]. Minnesota: Walden University; 2015.
34. Gómez-Santos SF, Estévez-Santiago R, Palacios Gil-Antuñano N, Leis-Trabazo MR, Tojo-Sierra R, Cuadrado-Vives C, et al. Thao-Child Health Programme: community based intervention for healthy lifestyles promotion to children and families: results of a cohort study. Nutr. hosp. 2015; 32(6): 2584-7. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.6.9736
35. Da Silva KBB , Fiaccone RL , Couto RD , Silva RCR . Evaluation of the effects of a programme promoting adequate and healthy eating on adolescent health markers: an interventional study. Nutr. hosp. 2015; 32(4): 1582-90. https://doi.org/10.3305/nh.2015.32.4.9512
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Enfermería Universitaria by Universidad Nacional Autónoma de México it is distributed under the License Creative Commons Attribution - NonCommercial - NoDerivatives 4.0 International
Accepted and published articles become open-access under the terms of the Creative Commons CC BY-NC-ND 4.0 license, which authorizes the reproduction and sharing without commercial purposes, provided the corresponding acknowledgments to their authors. Authors are allowed to manage a self-archive copy of the article’s published version so that they can open-access it in their personal or institutional web pages, and/or any other broad-diffusion space.